Annas un Ievas uzņēmuma SIA “Stikla māja” Glass Point stikla dizaina studija veidota kā darba vieta stikla māksliniekiem, platforma stikla dizaina produktu radīšanai un pārdošanai. Studijā var iegādāties Annas un citu jauno stikla mākslinieku radītos produktus. Pamata darbības virziens ir pasūtījumu izpilde no idejas līdz produktam – dāvanas, apbalvojumi, mākslinieciskie risinājumi interjera dizainā, antīkie spoguļi, stikla paneļi, dekoratīvi objekti un trauki, dizaina apgaismojums, vitrāžas u.c. stikla dizaina produkti. Tiek piedāvātas arī darbnīcas un meistarklases. Studijas mērķis ir tuvināt stikla mākslu cilvēkiem, tāpēc darba telpas ir atvērtas apmeklētājiem ikdienā, sniedzot iespēja redzēt un satikt stikla māksliniekus darbībā. Glass Point stikla dizaina studija tika atklāta 2017.gadā.
JAUNĀ UZŅĒMĒJA PIEREDZE - ANNAS STĀSTS
LIELĀKAIS PRIEKS, VADOT SAVU BIZNESU
Man ir prieks katru dienu, atverot studijas durvis. Mums šeit ir tāda sava kopiena - savi cilvēki apkārt, stikla un citu jomu mākslinieki. Patīk, ka pati nosaku savu darba laiku. Protams ir tā, kā mēdz teikt “kad strādā pats sev, Tev nebūs brīvdienu”, taču šis ir mans sirdsdarbs. Visvairāk novērtēju projektus, kas ļauj realizēt māksliniecisko vīziju, piemēram, klients uzticas mums, lai radām produktu (apbalvojumu, suvenīru u.c.), kas izskatās kā mākslas darbs. Katrs mūsu radītais produkts ir unikāls roku darbs.
BIZNESA IDEJA
Es jau studiju laikā virzījos uz to, ka man būs savs uzņēmums. Prakses laikā sapratu, ka negribu strādāt darbu, kurā man ir vairāki priekšnieki, kā arī gribēju veidot darbus pēc savas vīzijas un ieceres, nevis tikai to, ko kāds cits ir uzzīmējis. Strādājot citu labā, man pietrūka personības un dzirksts radītajos izstrādājumos. Pie tam man patika stikls, patika stāstīt par to, cik daudz no tā var izveidot. Tas viss tā loģiski saslēdzās – jāveido atvērta tipa darbnīca, kurā klients var atnākt un apskatīties, kā top viņa pasūtījums. Kā arī jārīko meistarklases, lai iepazīstinātu apmeklētājus / interesentus ar stiklu, dažādām tā apstrādes tehnikām, lai veidotu izpratni, cik daudz lietas ir iespējams radīt no stikla.
INFORMATĪVS ATBALSTS UZŅĒMĒJDARBĪBAS UZSĀKŠANAI
Mums noderīga bija pieteikuma rakstīšana Rīgas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmai “Atspēriens”. Finansējumu gan toreiz nesaņēmām, taču tas lika “sakārtot visu pa plauktiņiem”, saprast, kāds būs bizness, kas nepieciešams tā uzsākšanai un īstenošanai, kādi varētu būt izdevumi, kas būs mūsu klienti utt. Tāpat ar padomiem palīdzēja grāmatvede un vecāki.
GRŪTĀKAIS UN SALĪDZINOŠI VIEGLĀKAIS BIZNESA UZSĀKŠANĀ
Uzsākt biznesu ir vieglāk, ja ir atbalstoša un zinoša komanda. Visgrūtākais sākumā bija iegūt klientu uzticamību. Mēs gatavojām dažādus darbus no stikla, lai potenciālajiem klientiem uzskatāmi parādītu (gan tiekoties klātienē, gan liekot darbus sociālajos tīklos), ka protam un varam dažādās tehnikās izgatavot kvalitatīvus un skaistus produktus no stikla.
FINANSIĀLS ATBALSTS BIZNESA UZSĀKŠANAI
Pamatā biznesa uzsākšanai izmantojām pašu iekrājumus. Tāpat biju nolēmusi jau studiju laikā iegādāties krāsni stiklam. Tāpēc Erasmus apmaiņas programmas ietvaros studēju Portugālē, kur prakse man bija uzņēmumā, kas ražoja iekārtas stikla apstrādei. Tur man bija iespēja ļoti izdevīgi vienoties par stikla kausēšanas krāsns iegādi.
MĀRKETINGA STRATĒĢIJA UN REKLĀMA
Kad atvērām studiju, parkā pie studijas uz gājēju celiņiem salikām bultas virzienā uz studiju, lai radītu cilvēkos interesi atnākt un paskatīties, kur bultas aizved. Likām savus darbus sociālajos tīklos, uzrunājām potenciālos klientus klātienē. Reklamējām meistarklases. Tas bija tāds intensīvs un apzināts darbs – veicināt savas studijas atpazīstamību. Šobrīd mūsu meistarklases vairs īpaši nereklamējam, interesenti paši uzrunā, ka vēlētos meistarklases / darbnīcas. Esam panākuši klientu uzticamību ar saviem darbiem un aizrautību, unikālo un personīgo pieeju katram pasūtījumam. Vislabākā reklāma mums šobrīd ir, ka klienti iesaka mūs saviem draugiem un paziņām. Taču tas viss nenāca viegli, bija vajadzīgs laiks un mērķtiecīgs darbs, lai sevi pierādītu un gūtu uzticību.
UZŅĒMUMA ATTĪSTĪBA UN NĀKOTNES IECERES
Uzņēmuma nosaukums ir SIA “Stikla māja” – tas ir apzināti. Jo mērķis ir reiz izveidot savu Stikla māju, attīstītu stikla centru ar plašām iespējām. Tajā būs izstāžu / pasākumu zāle, darbnīcas, telpas meistarklasēm, mākslinieku rezidences, kafejnīca, Latvijas mākslinieku skulptūru dārzs, kā arī būs iespēja īstermiņā uzturēties (Airbnb) Stikla mājā, lai gūtu tādu pilnīgu stikla pieredzi un redzētu, cik plašs un aizraujošs ir stikla pielietojums un cik dažādas ir stikla apstrādes tehnikas.
VAI BIZNESS ŠOBRĪD SNIEDZ PIETIEKAMUS IENĀKUMUS, LAI BŪTU VIENĪGAIS DARBS?
Jā, šobrīd Glass Point ir mans pamatdarbs.
UZŅĒMĒJAM BŪTISKĀKĀS UN NODERĪGĀKĀS RAKSTURA ĪPAŠĪBAS
- Noderēs azartiskums un apņēmība. Nevajag padoties, taču tajā pašā laikā ir jābūt arī realitātes apziņai – ja Tu divus gadus cīnies, nav pozitīvu izmaiņu - nav stabilitātes un ieņēmumu, tad varbūt nevajag turpināt…
- Radošums – tas sniegs iespēju vienmēr izdomāt kā rīkoties, kā kaut ko izdarīt arī ar neierastām metodēm un paņēmieniem.
KAM PIEVĒRST UZMANĪBU SKOLAS UN STUDIJU LAIKĀ, JA PLĀNO VEIDOT SAVU UZŅĒMUMU?
Par sava uzņēmuma izveidi noteikti var domāt jau skolas laikā – ko es tieši gribu darīt, kāds varētu būt mans uzņēmums, kas būs vajadzīgs, lai to izveidotu. Katrs stikla mākslinieks / stikla studija tomēr specializējas kaut kādā savā virzienā. Tāpēc ir vērtīgi saprast, kas ir tā mana niša, kurā es varētu darboties un pilnveidoties. Tāpat var pētīt informāciju par izglītošanās iespējām pēc skolas – vai tā ir profesionālā vidusskola, augstskola, varbūt tie ir atsevišķi kursi, programmas, meistarklases Latvijā vai ārvalstīs. Noteikti pašam ir ļoti jāgrib, jāskatās, jāmeklē, jādomā, nevajag gaidīt, kad kāds “ieliks visu ar karotīti mutē”- tas nenotiks.
IETEIKUMI TOPOŠAJIEM JAUNAJIEM UZŅĒMĒJIEM
- Vērtīga ir sadarbošanās ar citiem māksliniekiem / uzņēmējiem, t.i., piemēram, bartera attiecību veidošana, kopstrāde (Coworking), kad izīrē telpas un aprīkojumu, kā to darām mēs.
- Vēlme pašizglītoties ir ļoti nepieciešama, ja Tu nezini, kā kaut ko izdarīt / uztaisīt, Tev ir jāmeklē informācija, kur to var apgūt. Vai arī jāpiesaista komandā cilvēks, kas var izdarīt lietas, ko Tu pats nevari paspēt izdarīt vai nepārzini, piemēram, piesaistīt grāmatvedības ārpakalpojumu.