Intervija ar Kristu Putniņu,
viesnīcas "Konventa sēta" viesu uzņemšanas dienesta speciālisti
Kāpēc izvēlējies viesu uzņemšanas dienesta speciālista profesiju?
Kad beidzu vidusskolu, vajadzēja izvēlēties, kur iet studēt. Man patika tūrisms, dažādas valstis un to cilvēki, kultūra un mentalitāte, tāpēc aizgāju uz Biznesa augstskolu Turība mācīties tūrisma programmā. Pirmajā kursā sāku arī strādāt, jo gribēju pati pelnīt naudu. Visu šo laiku esmu strādājusi viesnīcās, šī profesija man ļoti patīk, nevaru sevi iedomāties nevienā citā darbā. Tagad arī studijas jau ir pabeigtas. Man ir profesionālā bakalaura grāds uzņēmējdarbības vadībā un uzņēmumu un iestāžu vadītāja kvalifikācija ar specializāciju „Tūrisma uzņēmumi”. Uzskatu, ka esmu izdarījusi pareizo izvēli.
Kādi ir vislielākie izaicinājumi šajā darbā, un kas tajā sagādā gandarījumu?
Gandarījumu sagādā tas, ka viesis, dodoties atpakaļ uz savu valsti, ir apmierināts ar vietu, ko viņš ir izvēlējies par savām mājām ārpus mājām, ka esmu sniegusi viņam visu nepieciešamo informāciju un atbalstu un viņam ir bijis prieks ar mani parunāties. Īpaši priecājos, ja kašķīgam un neapmierinātam klientam izdodas visu izdarīt pa prātam un beigās viņš pat pasaka paldies. Arī tad ir liels gandarījums.
Ko klients sagaida no viesu uzņemšanas dienesta darbinieka?
To, ka es uzklausīšu un varēšu viņam palīdzēt atrisināt radušos problēmu. Es esmu tas cilvēks, kas pirmais viesi uzklausa, pie kura viņš parasti vēršas un kuram vienmēr jārod risinājums situācijai. Nepatīkami ir, ja viesis gūst negatīvu pieredzi ārpus viesnīcas: tiek apkrāpts taksometrā vai kādā bārā piedzīvo ko sliktu. Tās ir lietas, kas sabojā visu viņa ciemošanos pie mums. Savukārt patīkami ir dzirdēt par labiem iespaidiem, ko cilvēki piedzīvojuši, ciemojoties Latvijā.
Un ko šī dienesta darbinieks sagaida no klienta?
Ir ļoti labi, ja viesis ir apmierināts un viņam viss patīk: viesnīca, Rīga, Latvija. Tad viņš vēlēsies atgriezties te atkal, un vēl labāk, ja tieši pie mums. Negribētos redzēt neapmierinātu, agresīvu klientu. Viesis sagaida no manis atsaucību un vēlmi viņam palīdzēt, to arī cenšos viņam sniegt.
Kādi ir viesu uzņemšanas dienesta speciālista galvenie pienākumi?
Viesu reģistrācija, viesim iebraucot un aizbraucot, rēķinu sagatavošana, norēķini gan ar kredītkartēm, gan skaidru naudu dažādās valūtās, sadarbība ar citiem dienestiem, atbildēšana uz telefonu zvaniem un, protams, visa veida informācijas sniegšana viesiem par viesnīcu, pilsētu, valsti, kultūras un sporta pasākumiem, transporta iespējām. Jāzina pastāstīt gan par laika ziņām, gan par politisko situāciju valstī.
Kādas prasmes, īpašības ir nepieciešamas, lai labi veiktu šo darbu?
Es jūtos kā viesnīcas seja. Vissvarīgākā ir komunikācija, jo es esmu cilvēks, ar kuru viesis visvairāk kontaktējas. Tātad jābūt komunikablam, apķērīgam, apsviedīgam, ir jāmāk ātri reaģēt dažādās situācijās. Jāpieņem pareizais lēmums un jārīkojas. Jābūt rezervētai, bet vienmēr laipnai, pretimnākošai, možai, jābūt ar lielu atbildības sajūtu. Ir jāzina „viss par visiem” - par to, kas notiek citos viesnīcas dienestos un viesnīcā kopumā. Jābūt informācijai arī par to, kas notiek pilsētā, valstī. Jāprot darboties ar speciālajām viesnīcu datorprogrammām, biroja tehniku.
Vai ir nepieciešamas vēl kādas papildu zināšanas?
Domāju, ka praktiskās zināšanas ir pašas svarīgākās. Nepietiktu ar to, ja es skolā būtu apguvusi tikai teoriju. Tāpēc Turībā katru gadu pavasarī ir jāiziet viens prakses mēnesis. Mācoties augstskolā, ir nepieciešama prakse reālā uzņēmumā un darba vidē. Vēl šajā darbā jāzina pēc iespējas vairāk svešvalodu. Es zinu latviešu, krievu un angļu valodu, bet gribētu iemācīties vēl vācu valodu, jo darbā tās man pietrūkst.
Kā parasti norit Tava darba diena?
Tas atkarīgs no maiņas, kurā strādāju. Rīta maiņa (7:00 – 15:00) vairāk ietver viesu aizbraukšanu, līdz ar to – maksājumus. Savukārt maiņa, kas ir no 15:00 līdz 23:00, lielākoties ietver viesu sagaidīšanu un iereģistrēšanu. Nakts maiņa ir vismierīgākā, tad ir dažādi darbi ar dokumentiem, ir sastādīts darbu saraksts, kas jāpaveic nakts maiņā, piemēram, jāšķiro un jāpārbauda rēķini, jāgatavo atskaites.
Kas ir grūts šajā darbā?
Nevaru nemaz tā uzreiz pateikt. Grūtības ir tas pats izaicinājums. Ir jāprot tikt galā ar visām negaidītajām un arī nepatīkamajām situācijām. Ir arī grūti visu dienu nostāvēt kājās, jo apsēsties drīkst tikai tad, ja nav viesu un ja kāds var pastāvēt pie recepcijas letes manā vietā.
Kā ir ar maiņu darbu?
Maiņu darbam ir savi plusi un mīnusi. Ja ir vajadzība, var arī dabūt brīvdienu sestdienās un svētdienās, jo nedēļā ir 4 – 5 maiņas, kuras iekrīt dažādās dienās. Strādājot maiņā no plkst. 7:00 līdz 15:00, četros jau esmu mājās, visa pēcpusdiena un vakars vēl ir priekšā un daudz ko vēl var izdarīt. Neteikšu, ka darbs maiņās sagādā grūtības. Iespējams, ir labāk, ja ir „normāls” darba laiks un sestdienas un svētdienas ir brīvas, tad var plānot brīvo laiku jau laicīgi. Bet es esmu pieradusi pie viesnīcas darba ritma, un man tas patīk.
Kā Tava karjera varētu veidoties tālāk?
Vienmēr jau var saņemties un atvērt pats savu viesnīcu, bet tam vēl ir daudz jāmācās un jābūt lielai apņēmībai. Šeit jau esmu nostrādājusi vairākus gadus, esmu arī saņēmusi paaugstinājumu – tagad esmu viesu uzņemšanas dienesta vecākā speciāliste. Nākamais solis būtu uzņemšanas dienesta vadītājs, varētu strādāt arī viesnīcas vadības blokā, jo tā darbiniekiem ir ļoti svarīgi pārzināt viesnīcas darbību kopumā, no pašiem pamatiem.
Ko Tu ieteiktu tiem jauniešiem, kuri gribētu izvēlēties profesiju saistībā ar viesmīlību?
Strādāt viesu uzņemšanas dienestā ir ļoti interesanti. Nekad nebūs katru dienu jādara viens un tas pats, darba dienas ir ļoti dažādas, un arī situācijas, ar kurām jātiek galā, ir dažādas. Nevar iestāties rutīna, un garlaicīgi nekļūst nekad. Ir jāpārvalda svešvalodas, ir jauki, ja vari sarunāties ar viesi viņa dzimtajā valodā.