Intervija  ar Baibu Īvāni,

restorāna „Vincents” viesmīli

width=200

Kāpēc izvēlējies viesmīļa profesiju?

Kad mācījos Rīgas Tūrisma un tirdzniecības skolā, vienas programmas ietvaros varēja apgūt gan pavāra, gan viesmīļa profesiju. Sākumā pavārmāksla man interesēja vairāk. Taču skolas prakses laikā, strādājot virtuvē, šķita, ka labākais notiek tur aiz durvīm – zālē, kur virmo viesu emocijas un sajūsma par gardo maltīti. Tāpēc izvēlējos specializēties viesmīļa profesijā.

Kā ieguvi darbu tik prestižā restorānā kā „Vincents”?

Skola rīkoja jauno profesionāļu konkursu, un žūrijā bija pats Raimonds Tomsons, restorāna „Vincents” vīnzinis. Pēc starta konkursā saņēmu darba piedāvājumu!

Kādi, Tavuprāt, ir vislielākie izaicinājumi viesmīļa darbā?  

Izaicinājumi ir tad, kad jāspēj darboties paaugstināta stresa situācijās, jāatrisina problēmsituācijas, neaizmirstot par smaidu. Gandarījumu sniedz jebkurš izaicinājums, kas veiksmīgi atrisināts.

Grūtības darbā rodas brīžos, kad restorāns ir viesu pilns, darbi saplānoti uz priekšu pa minūtei, bet tad izskan viesa negaidīta vēlme.

Piemēram, pārvietot vai pagriezt galdu mazliet uz citu pusi, vai, kad tiek pasniegta maltīte, viesis izdomā dzert citu vīnu – sarkanvīnu, kas ir jādekantē. Šādu viesu vēlmju izpildīšana aizņem laiku, bet darbi jāveic veikli. Šādos brīžos nozīmīgu lomu ieņem komandas darbs. Pateicoties tam, grūtības pazūd kā nebijušas.

Kāda ir viesmīļa profesijas specifika?

Tā ir klientu apkalpošana, galdu klāšana atbilstoši klientu vēlmēm. Ir jāprot raksturot ēdienkartē iekļautos ēdienus un dzērienus, to pagatavošanu, garšas īpatnības un savstarpējo saderību.

Ko klients sagaida no viesmīļa?

Smaidu, patīkamu attieksmi un smalku apkalpošanu.

Un ko viesmīlis sagaida no klienta?

Apmierinātību un pateicību par labāko servisu un gardāko maltīti.

Kādi ir viesmīļa galvenie pienākumi?

Smaidīt, rūpēties par viesu komfortu: sagaidīt, pavadīt līdz galdiņam, apsēdināt, iepazīstināt ar ēdienkarti, pasniegt dzērienus, ēdienus, atvadīties. Klāt galdus, pielietojot dažādus galda klāšanas stilus, apkalpošanas veidus un izmantojot nepieciešamos galda piederumus, tāpat uzturēt kārtību un tīrību darba vidē, jo ir jāatbild par zālē notiekošajiem procesiem, jāievēro personīgās higiēnas prasības.

Kādas galvenās prasmes ir nepieciešamas, lai labi veiktu viesmīļa darbu?

Ir nepieciešamas profesionālās prasmes galdu klāšanā, ēdienu un dzērienu piedāvāšanā, pasniegšanā, sadalīšanā pa porcijām, kā arī valodu prasmes.

Šajā darbā svarīga ir laipnība, nosvērtība, laba atmiņa, veiklība un iznesība.

Kā parasti norit viesmīļa darba diena?

Ierodoties darbā, ik dienu tiek veikti pirmsservisa sagatavošanas darbi. Tie ir: galdu klāšana, salvešu locīšana, zāles uzspodrināšana. Sākoties viesu apkalpošanas laikam, uzmanība tiek veltīta viesiem, vienlaikus uzturot kārtību un tīrību sev apkārt. Savukārt pēc viesu apkalpošanas viss tiek nokopts: slaucīšana, mazgāšana, spodrināšana.

Viesmīļi darbu beidz ļoti vēlu, jāstrādā arī tad, kad citiem ir brīvdienas. Vai tas nav sarežģīti?

Reizēm ir. Bet it visam jau ir savi mīnusi un savi plusi.

Vai ir nepieciešamas vēl kādas papildu zināšanas jau apgūtajām? Kā viesmīļi var pilnveidot savas prasmes?

Papildu zināšanas viesmīlim vienmēr ir liels pluss. Kā piemēru varu minēt zināšanas par vīna un ēdienu saderību, vīna un šampanieša prezentēšanu un pasniegšanu, kas skolā praktiski netiek mācīts. Šī ir profesija, kur lielākoties zināšanas nāk caur praksi, jo jāsastopas ar jauniem gadījumiem, no kuriem var mācīties. Prasmes un zināšanas ir iespējams pilnveidot gan pašmācības ceļā, gan apmeklējot kursus un seminārus (piemēram, valodu kursi, vīna un kafijas semināri).

Zinu, ka esi piedalījusies arī starptautiskajā jauno profesionāļu konkursā „EuroSkills 2010”. Ko tas Tev deva?

Šis konkurss, kas Eiropā notiek katru otro gadu, norisinājās trīs dienas Lisabonā, Portugālē. Un man bija tas gods pārstāvēt Latviju kā viesmīlei, vienā komandā ar pavāru. Lai sagatavotos dalībai šajā konkursā, Latvijā tika noorganizētas mācības, kurās guvu vienreizēju pieredzi, jo bija iespēja konsultēties ar lieliskiem profesionāļiem. Mācījos vīna pasniegšanas metodes, ieskaitot dekantēšanu, interesantu kokteiļu pagatavošanas veidus. Un, protams, stiprināto dzērienu atpazīšanu pēc aromāta. Piedaloties šāda mēroga sacensībās ieguvu lielu starptautisko sacensību pieredzi un daudz pozitīvu emociju, kā arī iespēju redzēt, kā darbojas citu valstu konkursa dalībnieki, viņu darba kultūru u.c. Sapratu, ka mūsu valstī ir iespējas kļūt par kompetentu un konkurētspējīgu speciālistu. 

Ko Tu ieteiktu tiem, kuri gribētu izvēlēties viesmīļa profesiju?

Gribu teikt, ka šis darbs ir pievilcīgs ar sava veida smalkumu un eleganci, bet grūts ar to, ka tas ir darbs uz kājām, taču pie tā ātri pierod. Ieteiktu iet mācīties un praktizēties dažādās vietās. Galvenais ir ielikt darbā sirdi, tad viss izdosies!

Atjaunots 2017. gada 21. februārī
Publicēts 2012. gada 14. novembrī