Intervija ar Daci Lapiņu

VAS "Latvijas Pasts" pastnieci

Cik gadus strādājat par pastnieci?

Jau 24 gadus. Kad manam bērnam bija divi gadi un vajadzēja atgriezties darba tirgū, man ieteica pieteikties „Latvijas pastā” pastnieka amatam. Darbs šķita interesants. Darbu uzsāku Rīgas 10.pasta nodaļā un šajā nodaļā strādāju arī šobrīd.

Kāds izglītības segums tik prasīts šobrīd, pretendējot uz pastnieka amatu?

Vidējā izglītība. Darbā noteikti ir svarīgi zināt latviešu un krievu valodu. Bet pirms darba uzsākšanas tiek nodrošinātas apmācības – viss tiek paskaidrots, lai varētu sākt pildīt tiešos pienākumus.

Teritorija, ko jūs apkalpojat, arī laikam palikusi nemainīga?

Jā, mainījušies tikai paši klienti. Katram pastniekam ir iedalītas konkrētas ielas (ne vienmēr visā garumā), kuras ietilpst viņa ikdienas maršrutā jeb katram ir savs iecirknis. Manā pārziņā ir vairākas centra ielas: Elizabetes, Baznīcas, Alberta, Strēlnieku, Dzirnavu iela.

Cikos sākas jūsu darba diena?

Pulksten 6 no rīta esmu nodaļā, operators katram pastniekam ir sadalījis avīzes, žurnālus, kas jānogādā klientam. Salieku tās somā un dodos ceļā.

Ar riteni?

Ir iespēja braukt arī ar riteni,

bet man ērtāk ir ar kājām, turklāt pasts nodrošina velkamus ratiņus, kā arī pasta somas.

Visas avīzes, žurnāli pastkastītēs ir jāsaliek līdz pulksten 8.

Kas notiek pēc tam?

Nāku atpakaļ uz nodaļu. Operators pa iecirkņiem ir sašķirojis vēstules, tostarp arī ierakstītās, kas jānogādā klientam rokās. Ja klients nav mājās vai uz vietas birojā (apkalpojam arī uzņēmumus), mums ir jāaizpilda paziņojums, ka klientam pēc ierakstītās vēstules jāierodas nodaļā. Paziņojumu atstājam pastkastītē. Tur arī ievietojam paziņojumus, ja klientam atnākusi ir paciņa. Tā jāizņem nodaļā. Līdz ar vēstulēm tiek iznēsāti arī reklāmu bukleti. Es gan pati reklāmas nesu atsevišķi – trešajā apgaitā. Man tā ir ērtāk.

Un tad darba diena ir galā?

Jā, ap pulksten 13 vai 13:30 visi pastnieki ir atpakaļ nodaļā un darba diena noslēgusies.

Darba dienu ilgums var nedaudz variēt no tā, cik daudz avīzes, vēstules, reklāmas bukleti konkrētajā dienā ir jāiznēsā.

Arī veicamie attālumi nedaudz atšķiras. Sestdienas, svētdienas un svētku dienas mums ir brīvas.

Kādreiz pastnieks piegādāja pensijas ikvienam pensionāram uz mājām. Vai laika gaitā tiešā komunikācija ar klientiem ir mazinājusies?

Es tā neteiktu – atdodot ierakstītās vēstules, mēs satiekam klientu „aci pret aci”. Tapāt joprojām ir seniori, kam pensijas ar pastnieka starpniecību tiek piegādātas līdz mājām. Komunikācija ar klientu nekur nav pazudusi.

Profesijā aizvadīti jau 24 gadi. Kas jūs piesaista šajā darbā?

Pirmkārt, jau ap pulksten 14 esmu brīva no darba pienākumiem. Pārējo dienas daļu varu aizpildīt pēc saviem ieskatiem. Otrkārt, nav jāstrādā brīvdienās – mēs atpūšamies. Treškārt, pildot pastnieka pienākumus, varu vienlaicīgi būt fiziski aktīva.

Un kas darbā ir lielākie izaicinājumi?

Laikapstākļi nav mūsu sabiedrotie. Jā, mums tiek nodrošināts laikapstākļiem piemērots darba apģērbs, arī darba somas ir mitruma izturīgas. Taču tik un tā sals, lietus, sniegs pastnieka darbā sagādā zināmas neērtības. Arī klienti un viņu garastāvokļi mēdz būt dažādi – ar to jārēķinās. Darbā noder tāda īpašība kā pacietība.

Kādas rakstura iezīmes vēl noder?

Atbildība, precizitātē, godīgums.

Apkalpojot tik ilgus gadus konkrētu apkaimi, gan jau ar daudziem klientiem izveidojušās draudzīgas attiecības?

Jā, es pazīstu viņus, viņi mani. Patiešām izveidojušās draudzīgas attiecības.

Vai profesijā ir dzimumu līdzsvars?

Par pastniekiem strādā gan sievietes, gan vīrieši.

Gados jauniem cilvēkiem ir interese par pastnieka profesiju?

Jā, ir.

Profesijas specifika ļauj apvienot darbu ar studijām un tas jaunos cilvēkus piesaista.

Pirmo dienas daļu viņi strādā, otro – dodas uz lekcijām. Viņi iegūst pieredzi un arī nopelna.

Izvēloties vienu vai otru profesiju, jauniešiem ir svarīgas izaugsmes iespējas. Ko piedāvā uzņēmums?

Man allaž ir ļoti paticis savs darbs, tāpēc es neesmu meklējusi citas amata pozīcijas, taču ja kāds vēlas mainīt profesiju, pastā ir daudz ceļu, pa kuriem iet tālāk.

Vai atalgojums apmierina?

Jā, turklāt saņemam piemaksas, prēmijas. Svētkos saņemam dāvanas, mums ir veselības apdrošināšana. Covid laikā mums dod vitamīnus, augļus. Uzņēmums rūpējas par darbiniekiem un es to augstu vērtēju.

Publicēts 2020. gada 13. oktobrī