Intervija ar Artūru Zolotovski
VAS "Latvijas Pasts" darba organizācijas speciālistu
Cik ilgi strādājat VAS "Latvijas Pasts" (LP)?
Strādāju LP kopš 2020. gada janvāra. Gada sākums, tāpat kā gada beigas, LP ir laiks, kad ir ļoti daudz sūtījumu. Jau pirmās darba dienas man bija ļoti intensīvas. Sanāca īstas ugunskristības, bet par to nesūdzos – tā var vairāk iepazīties ar darba niansēm un visu apgūt ātrāk.
Sākāt strādāt uzreiz kā darba organizācijas speciālists?
Tieši tā!
Jums bija pieredze līdzīgā darbā?
Jā, bija. Iepriekš apmēram piecus gadus vadīju savu uzņēmumu, kuru veiksmīgi pārdevu, un nolēmu pastrādāt lielākā struktūrā. Bija pieredze gan cilvēku vadīšanā, gan darba organizācijā. Esošajā pozīcijā mani darba pienākumi gan nav identiski tiem, kādus biju veicis iepriekš. Te nav tikai cilvēkresursu vadība, bet ir vēl izejošais pasts. Ir ļoti liela atbildība, kas gan mani nebaida. Kolēģi un priekšnieki ir ļoti atsaucīgi un pretimnākoši, nav jābaidās, ka kaut ko nesapratīšu, ka man kaut ko nepaskaidros un neapmācīs.
Pat ja nav bijusi iepriekšēja pieredze saistībā ar pastu, sūtījumiem vai loģistiku, tas nav šķērslis – LP dod iespēju visu iemācīties darba procesā.
Ja ir liels darba apjoms, tevi nepamet vienu. Novērtēju arī to, ka LP valdei ir laba uzņēmuma attīstības vīzija. Strādājot LP mazāk par gadu, jau esmu pamanījis diezgan lielas pozitīvas izmaiņas. Piemēram, drīz nodos ekspluatācijā lielo šķirošanas līniju, kas atvieglos darbinieku ikdienu un kas ļaus palielināt sūtījumu izsūtīšanas apjomu. Pastāvīgi notiek pārmaiņas uz labo pusi.
Neraugoties uz to, kāda pieredze ir bijusi iepriekš, LP tomēr ir sava specifika, kuru nevar apgūt nekur citur?
Protams. Priekšrocība gan ir liela kolektīva vadīšanas pieredze. Man pirms privātā biznesa bija iespēja vadīt vairāk nekā 200 cilvēkus ārzemēs, viņus norīkojot darbam rūpnīcā, kurā biju atbildīgs par cilvēkresursiem. Lai arī LP ir sava specifika, to daļēji var salīdzināt ar rūpnīcu - arī te ir cehi, darbs maiņās – gan dienās, gan naktīs.
Saskaņā ar amata aprakstu jums jāorganizē un jāvada maiņas darbinieku darbs, jāseko sūtījumu savlaicīgai apstrādei. Kā tas izpaužas ikdienā?
Ir kopumā jāsaprot, cik un kādi cilvēkresursi ir vajadzīgi katrā periodā atkarībā no plānoto sūtījumu apjoma. Nevar būt tā, ka darba apjoms pieaug, bet strādājošo skaits nē. Nav iespējams kaut ko atstāt nākamajiem kolēģiem vai nākamajai dienai! Visu, kas ienāk pastā, uzreiz vajag arī apstrādāt. Līdz ar to jau iepriekš jāsaprot un jāprognozē ienākošo sūtījumu apjoms. Tam atbilstoši jāsaplāno cilvēkresursi, lai viss tiktu apstrādāts un izsūtīts.
Jūsu atbildībā ir visa veida sūtījumi?
Neatbildu par eksprespasta sūtījumiem. Ar to apstrādātājiem gan sadarbojamies, bet par pašiem sūtījumiem atbild cits departaments. Cita departamenta pārziņā ir arī sūtījumu apmaiņa, kas notiek atsevišķā cehā, no kura sūtījumi tiek salikti mašīnās, kurām ir izplānots noteikts maršruts.
Manā pārziņā ir paku apstrādes un vēstuļu apstrādes cehs, kas sagatavo apstrādātu, sašķirotu produkciju apmaiņas ceham.
Apstrādājam visus ienākošos un izejošos sūtījumus uz un no Latvijas un ārzemēm – vēstules, ierakstītas vēstules, paciņas – pilnīgi visus sūtījumus. Otrs segments ir pakomāti iekšzemē. Starpposmā starp sūtītāju un saņēmēju sūtījums nonāk pie mums - centrālajā cehā. Šķirošanas kompleksā darbinieks apskatās, uz kurieni tas tiek sūtīts, un novirza sūtījumu tālāk, kā arī pārbauda, vai nav kādas kļūdas galamērķa informācijā. Tikai tad sūtījums tiek nogādāts adresātam.
Cik cilvēku darbs jums jāorganizē?
Apmēram 130. Sadarbībā ar kolēģiem no cilvēkresursu nodaļas veidojam grafikus. Raugāmies, lai tie sakrīt ar darba slodzes normu un nesaplānojam par daudz vai par maz. Jāņem vērā, ka cilvēki mēdz saslimt, kādam ir atvaļinājums vai ir citi iemesli, kāpēc tas vai cits darbinieks nevar būt darbā. Bet darba grafiku veidošana ir tikai neliela darba sastāvdaļa visā lielajā plānošanā.
Ir arī jākomunicē ar visiem strādājošajiem cehā, kur 15 minūšu laikā var nākties atbildēt uz 15 darbinieku dažādiem jautājumiem.
Šajā amatā nevajadzētu strādāt personām, kurām nepatīk darbs ar citiem darbiniekiem, jo te saskarsme ir nepārtraukti.
Bieži ir jārisina kādas neplānotas situācijas?
Faktiski katru dienu ir jauni izaicinājumi. Katra diena atšķiras, rutīnas darbs tas noteikti nav, līdz ar to tas ir interesants. Vismaz man. Ja personai patīk menedžments ar visu, kas pie tā pieder, tad šī ir īstā vieta, kur izpausties.
Kas vēl jums bez šiem izaicinājumiem patīk savā darbā?
Noteikti tas, ka šis nav rutīnas darbs. Patīk, ka ir labi un atsaucīgi kolēģi un priekšnieki – ir tiešām laba komanda. Patīk, ka ir konkrēta attīstības vīzija, ka uzņēmums nestāv uz vietas, tiek modernizēts, darba apstākļi uzlabojas.
Kādas prasmes un zināšanas ir nepieciešamas?
Protams, tās ir datorprasmes, jo īpaši daudz jāstrādā ar Microsoft Office Excel programmu, kurā būtu nepieciešamas padziļinātas prasmes. Tas atvieglo plānošanu. Jāprot korekti un precīzi atbildēt uz e-pastiem. Tā kā darbinieki ir dažādi, tad arī valodas prasme ir priekšrocība.
Valodas prasmes nepieciešamas komunikācijā ar darbiniekiem vai arī ar personām ārpus uzņēmuma, piemēram, klientiem, sadarbības partneriem?
Gan, gan. Uz LP nereti vizītēs ierodas interesenti no ārvalstīm un tad ir labāk, ja vari tieši sarunāties angļu valodā nevis caur tulku. Ar darbiniekiem, kuriem dzimtā valoda ir krievu, nepieciešamo dažkārt labāk paskaidrot krievu valodā un būt pārliecinātam, ka visu sapratīs.
Šajā amatā ir arī noteiktas izglītības prasības vai būtiskāka ir iepriekšējā pieredze un noteiktas prasmes?
Es esmu studējis Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA biznesa administrāciju. Šajā profesijā būtu nepieciešama vismaz vidējā izglītība, bet varbūt būtiskāka tomēr ir pieredze un gatavība mācīties darba laikā. Strādāt gan individuāli, gan kolektīvā.
Studijās apgūtais noder darbā?
Noteikti! Plānošanā, sapulcēs un menedžmentā.
Cik bieži, ar ko un par ko notiek sapulces?
Pamatā plānošanas sapulces ir ar tiešo priekšniecību par to, kas notiks tuvākajās dienās. Priekšniecība vispirms saņem informāciju par to, cik un kādi sūtījumi ienāks un no kādām valstīm. Informācija par liela apjoma sūtījumu var arī ienākt pēdējā brīdī. Pirms Covid-19 laika aviosūtījumu plūsma bija vairāk paredzama, jo ir zināms maksimālais apjoms, kādu var nosūtīt ar lidmašīnām. Covid-19 laikā, kad aviopārvadājumi ir ļoti ierobežoti, vismaz trešdaļa sūtījumu tiek pārvadāti ar smagajām automašīnām, kurās satilpst daudz vairāk nekā lidmašīnā. Tādējādi sūtījumu apjomu ir grūtāk prognozēt. Ja vienā dienā ierodas trīs, četras lielās mašīnas, tad apjoms būs milzīgs, un ir jāspēj uz to reaģēt. Katru dienu ir mazā sapulce, reizi nedēļā – lielā sapulce par paveikto. Skatāmies arī kvalitātes rādītājus, cik ātri apstrādājam sūtījumus, cik ātri mums tos ved.
Šis laiks jums prasa būs elastīgākiem un mobilākiem, vajag spēju reaģēt uz lielākiem sūtījumu apjomiem un to kritumiem?
Tieši tā!
Vēl arī nedrīkst aizmirst, ka šis ir darbs ne tikai pa dienu, bet arī naktīs.
Jums arī?
Jā. Pamatā jau sūtījumi no pasta nodaļām ienāk vakarā pēc plkst. 16 un vēlāk. Tālāk gatavie sūtījumi ir jānosūta līdz pulksten trijiem naktī, tādēļ vairums cilvēku strādā tieši naktī.
Jums arī vairāk ir nakts darbs?
Iepriekš bija arī nakts darbs, kurā var ātrāk iemācīties, jo tad var redzēt visu tiešo darbu, visu procesu no A līdz Z. Kad ir apgūtas visas zināšanas, var arī vairāk strādāt pa dienu, jo nav tik būtiski būt klāt naktī, lai prognozētu slodzes un apjomus. Pēdējos trīs mēnešus es strādāju pa dienu, bet kolēģiem, kuri ir tādā pašā amatā, ir gan dienas, gan nakts maiņas. Nakts maiņa var būt no plkst. 20 līdz 5 rītā. Sākot darbu šajā amatā, es rekomendētu vairāk pastrādāt naktīs un iegūt minēto pieredzi.
Vai jums kādam jāatskaitās par darba rezultātiem, jāveido atskaites?
Protams!
Katru dienu par katru sektoru ir jāveido atskaites – cik, kas ienācis un izgājis. Ir jāaizpilda diezgan sarežģītas tabulas.
Šī informācija nonāk LP iekšējā tīklā, to var apskatīt gan valdes locekļi, gan grāmatveži, gan citi speciālisti. Ja agrāk no rīta lasīja avīzes, tad tagad – maiņas operatīvo informāciju, lai saprastu, kas noticis naktī.
Jūsu darba apjoms ir tāds, kuru vienmēr var paveikt darba laikā vai sanāk nest darbu uz mājām, vai strādāt pēc noteiktā darba laika?
Nākas arī strādāt ilgāk, bet papildu stundas tiek labi apmaksātas. Tādējādi, ja nepieciešams, var bez problēmām palikt ilgāk un pabeigt darbu. Papildus, saskaņā ar likumdošanu, tiek apmaksātas arī nakts stundas un darbs brīvdienās, ja tas nepieciešams. Bet maiņu vadītājiem
svarīgi ir prast plānot ne tikai citu darbinieku darba laiku, bet arī savu laiku.
Jāprot strādāt gan individuāli, plānojot savus darbus, gan vadīt komandu.
Vai jūsu darbavietā ir iespējama izaugsme un karjeras veidošana?
Protams. Nereti ir bijis tā, ka darbinieks sāk strādāt kā palīgstrādnieks, pārtop par sūtījumu apstrādes operatoru un virzās vēl augstāk. Viss ir atkarīgs no paša darbinieka, cik ātri un labi viņš uztver lietas, kāda viņam ir attieksme pret darbu. Es nācu uz LP ar domu šeit turpināt karjeras izaugsmi. Domāju, ka te ir visas iespējas izaugsmei, kādas tās parasti ir lielos uzņēmumos. To var darīt, uzņemoties papildu jaunus projektus vai virzoties augstāk amata pozīcijās.