Intervija ar Vadimu Akentjevu

SIA “Zieglera mašīnbūve” montāžas daļas atslēdznieku

Kāda ir Tava izglītība un kā Tu nokļuvi šajā profesijā?

Esmu ieguvis vidējo profesionālo izglītību ar specializāciju Lauktehnikas mehānikā, un jau uzreiz pēc skolas arī sāku strādāt ražošanā. Visa mana līdzšinējā darba pieredze ir saistīta tieši ar šo profesiju, taču esmu strādājis dažādās nozarēs, arī celtniecībā un vagonbūvē. Šajā rūpnīcā strādāju divus gadus.

Kādi ir Tavi darba pienākumi?

Īsumā – es un mani kolēģi atslēdznieki veidojam metāla konstrukcijas. Tas nozīmē, ka kolēģi no citām nodaļām man piegādā dažādas detaļas, un mans uzdevums ir veikt tieši detaļu savienošanu līdz gatavai konstrukcijai. Šī darba veikšanai man tiek nodrošinātas shēmas un rasējumi, kā arī detalizētas instrukcijas, lai pēc iespējas samazinātu kļūdu risku. Tā kā rūpnīcā katru gadu kāds agregāts vai tā sastāvdaļa tiek ražota pirmo reizi, palīgā nāk tehniskās nodaļas darbinieki, kuri konsultē un palīdz labāk izprast instrukcijas. Visu savu darba laiku es pavadu iekštelpās, cehā.

Kas notiek pēc tam, kad konstrukcija ir gatava?

Pēc tam notiek tās krāsošana un vizuāla pārbaude, vai nav radušies kādi skrāpējumi, un, visbeidzot, tā tiek hermētiski iepakota tālākai nogādāšanai.

Detaļas ir ļoti dažādas, nav tā, ka katru dienu strādājam ar vienām un tām pašām detaļām. Tieši tādēļ ir jābūt izpratnei par visa veida detaļām, lai gan reizēm mums jāsaskaras ar pavisam jauniem elementiem.

Jāpiemin, ka bez vizuālās kontroles dažiem gatavajiem agregātiem vēl jāveic izmēģinājumi, lai pārliecinātos, ka tie būs reāli lietojami un izturīgi. Arī šos izmēģinājumus uz īpašām iekārtām veic atslēdznieks. Kad atslēdznieks par visu pats ir pārliecinājies, tad gatavo konstrukciju nodod kvalitātes kontroles nodaļai.

Vai mēdz būt tā, ka viss ir salikts, saskrūvēts, bet kaut kas tomēr neder?

Jā, tādas situācijas mēdz gadīties. Tad viss atkal jādemontē, tehniskā nodaļa pārstrādā rasējumus, un mēs montējam konstrukciju no jauna. Katram jaunam produktam mēs vispirms izveidojam prototipu, lai pārliecinātos, ka viss atbilst, der un strādā, un tikai pēc tam, kad savu apstiprinājumu devusi arī kvalitātes kontroles daļa un vadošais tehnologs, turpinām masveidā izgatavot pārējos produktus.

Kādām īpašībām jāpiemīt, lai veiksmīgi darītu šo darbu?

Jābūt nestandarta domāšanai, jo šajā darbā var nākties saskarties ar nebijušām situācijām. Jāpiemīt arī vizuālai, telpiskai domāšanai, lai, paskatoties uz 2D (red. divu dimensiju) rasējumu, varētu iztēloties to dzīvē no visiem rakursiem. Tehniskā izglītība ir ļoti svarīga šajā darbā, jo tā ļauj izprast un pareizi nolasīt rasējumus, saprast, kā un kāpēc izdarīt konkrēto darbu. Jāpiemīt arī atbildībai un uzmanībai – šis noteikti nav darbs, kurā var vienkārši atnākt un atsēdēt darba stundas.

Tu strādā viens pats vai kopā ar kolēģiem?

Mums ir diezgan liela brigāde, un daudz kas ir atkarīgs no darba sarežģītības – ir vienkāršas konstrukcijas, kuras var sagatavot viens cilvēks, bet ir arī ļoti sarežģītas, kuru sagatavošanai jāiesaista visa komanda. Es esmu maiņas vecākais – atbildu par noteiktām operācijām un cilvēku grupas darbu. Man parasti uztic arī nestandarta un sarežģītākus projektus, arī tos, kur jāizgatavo prototipi. Ja uz ražotni atnāk jauni darbinieki, mans uzdevums ir viņus apmācīt un sekot līdzi viņu progresam.

Kādus darba rīkus un aprīkojumu Tu savā darbā izmanto?

Es izmantoju dažādus rokas instrumentus, tāpat arī hidrauliskās un pacelšanas iekārtas, ar kurām jāapietas uzmanīgi. Esmu arī apguvis stropēšanu (red. kravas pārvietošana) un darbu ar gāzes iekārtām. Montāžas atslēdznieks ir sava veida universāls darbinieks, kuram jāprot rīkoties ar dažādām iekārtām, tai skaitā autokāru un krānu. Ja ir vēlme, šajā profesijā cilvēks var apgūt ļoti daudzas lietas, kļūt patiešām daudzpusīgs.

Kas šajā darbā ir visgrūtākais?

Grūtākais ir saglabāt pacietību, kad jādarbojas ar sarežģītām detaļām. Arī tas, ka jāceļas agri, jo mana maiņa sākas 6:30. Ja kāds dzīvo tālāk no darba vietas, tas var sagādāt grūtības. Taču nestandarta projekti man nešķiet grūti, galvenais ir vispirms padomāt un tikai tad ķerties pie darba.

Jābūt gatavam, ka reizēm, lai panāktu vajadzīgo rezultātu, darbā būs jāpavada vairāk nekā 8 darba maiņas stundas.

Piemēram, kaut kas nav izdevies, kāda detaļa neder, bet ir ļoti svarīgi uzdevumu izpildīt. Tieši tāpēc būtiska ir atbildība pret darbu – palikt un izdarīt iesākto, kamēr viss ir kā nākas.

Kas Tev sagādā vislielāko gandarījumu?

Manā gadījumā tas lielā mērā saistīts ar atbildības sajūtu – parūpēties, lai viss tiek izdarīts laicīgi. Man arī patīk darbs ar nestandarta projektiem, nebijušu problēmu risināšana.

Vai Tavā profesijā pastāv riski?

Riska iespēja ir augsta, galvenokārt tas saistīts ar dažādu iekārtu izmantošanu, piemēram, jāiemācās pareizi strādāt ar stropēšanas iekārtu, jo reizēm kravas var svērt vairākas tonnas. Vienmēr jābūt uzmanīgam, jāievēro drošības noteikumi un jālieto atbilstošs aprīkojums.

Kādas ir tālākās karjeras iespējas šajā profesijā?

Viss atkarīgs no tā, kā pats sevi parādīsi. Ja strādāsi ar entuziasmu, tad arī tiksi pie paaugstinājuma. Bet, ja pašam nebūs vēlmes strādāt, pēc izmēģinājuma perioda var nākties darbu pamest. Šeit vadība ir ļoti pretimnākoša attiecībā uz kvalifikācijas paaugstināšanas iespējām, mēs varam apgūt dažādas papildu iemaņas, izteikt savas vēlmes un apmeklēt kursus. Tāpēc ļoti daudz kas ir atkarīgs no katra paša. Vienmēr var atrast kompromisu – ja darbinieks saprot, ka viņam labāk padodas citi darbi un vēlās nomainīt profesiju, piemēram, uz frēzētāju, arī tas ir iespējams.

Kādi ir Tavi ieteikumi jauniešiem, kas vēlās strādāt šajā profesijā?

Ja jaunietis vēl tikai mācās, iesaku iegūt labas teorētiskās zināšanas par šo profesiju – ja būs teorētiskā bāze, tad arī praksē viss izdosies daudz veiksmīgāk. Ļoti svarīgi apgūt rasēšanu, saprast algebru un ģeometriju. Tāpat ir svarīgi, lai nemācās tikai mācīšanās pēc.

Publicēts 2018. gada 31. maijā