Intervjia ar Sintiju Graubi
aviokompānijas „airBaltic” vecāko stjuarti
Cik sen un kāpēc izvēlējies mācīties par stjuarti?
Lidojot kā pasažierei, man ļoti patika skatīties, kā izskatās un kā strādā stjuartes. Faktiski tas, pirms 13 gadiem, bija spontāns lēmums. Bija paredzēts, ka iešu strādāt bankā. Bet tad ieraudzīju, ka notiek stjuaršu atlase un sapratu, ka tas ir tas, ko vēlos.
Kur var apgūt stjuartes profesiju?
Mācības stjuartēm piedāvāja kompānija „airBaltic”. Lai kļūtu par stjuarti, vispirms jānosūta CV. Pēc tā izskatīšanas, ja persona atbilst kompānijas vajadzībām, tā tiek uzaicināta uz atlasi, kur tiek pārbaudītas valodu zināšanas un personas piemērotība šai profesijai ar dažādu uzdevumu palīdzību, kā rīkotos konkrētās situācijās, strādājot ar pasažieriem. Tad sākas apmācības. Es atceros, ka apmācību process 2 mēnešu garumā bija ļoti intensīvs, aizraujošs un interesants, jo reti kur ir iegūstama informācija par stjuaršu profesiju. Tās ir specifiskas zināšanas, ko nevienā skolā nemāca. Mums nemācīja tikai stjuartes darbu, ko redz pasažieri, bet gan daudz plašākas zināšanas, ieskaitot par aviāciju kopumā, par drošību, par nestandarta situācijām, kā sniegt medicīnisko palīdzību, pasažieru apkalpošanu. Mums ir jāzina ļoti daudz. Piebildīšu, ka
stjuartēm, tāpat kā pilotiem, katru gadu jāiziet ļoti rūpīga veselības pārbaude.
Arī, sākot mācības, veselības pārbaude ir obligāta, jo tieši stjuarts ir tas cilvēks, kurš atbild par visiem pasažieriem – lai viņi būtu drošībā un mēs spētu viņiem palīdzēt, nevis otrādi. Kā arī katru gadu ir jāiziet kvalifikācijas atjaunošana, kas ietver gan teorētisko, gan praktisko daļu.
Vai stundu skaits, kādu ir atļauts lidot, tiek limitēts?
Jā, nolidoto stundu skaits no kompānijas puses tiek ļoti rūpīgi uzraudzīts. Limitēts ir gan vienā dienā, gan nedēļā, gan mēnesī nolidoto stundu skaits. Katra stjuarta noslogojums tiek fiksēts un nav pieļaujams, ka dienā nedēļā, mēnesī, gadā kāds lido vairāk par atļauto.
Kā sākas jūsu darbdiena?
Paskaidrošu, ka darba laiks ir mainīgs – var būt rīta reisi, var būt vakara reisi vai pat nakts reisi. Reizēm ir jāceļas 4 naktī, lai vismaz stundu un 10 minūtes pirms izlidošanas jau būtu darbā.
Pirms reisa notiek brīfings jeb satikšanās ar stjuartēm un pilotiem, ar ko kopā lidosim konkrētajā reisā, lai pārrunātu lidojuma plānu, uzzinātu, cik ir pasažieru, iepazītos ar apkalpi.
Izrunājam par laika apstākļiem, par servisu, par galamērķi, par īpašajiem pasažieriem, ja tādi būs konkrētajā reisā. Tad dodamies uz lidmašīnu. Pirms lidmašīnā ielaist pasažierus, pārbaudām, pirmkārt, drošības aprīkojumu, tad tiek pārbaudīts vai ir piegādātas paredzētās maltītes un dzērieni, vai salonā strādā visi monitori, vai salons ir uzkopts. Pirms pasažieru iekāpšanas ir jāatver visi bagāžas nodalījumi un jāpārliecinās, vai tie ir tukši. Nepieciešamības gadījumā pavadām pasažieri līdz viņa vietai un palīdzam novietot bagāžu. Pirms pacelšanās atkārtoti pārbaudām vai visi pasažieri ir piesprādzējušies, pārliecināmies, ka bagāžas nodalījumi ir kārtīgi aiztaisīti. Lidojuma laikā biznesa klases pasažieriem pasniedzam maltīti un dzērienus – biznesa klasē tas ir iekļauts cenā, bet ekonomiskās klases pasažieri ēdināšanu var pasūtīt vai iegādāties uz lidmašīnas borta par maksu.
Vai jums ir viena komanda, ar ko kopā lidojat?
Uz katru lidojumu kolēģi mainās – mainās gan piloti, gan stjuarti. Ja dienā ir paredzēti divi lidojumi, tad pastāv arī iespēja, ka vienā lidojumā ir viena apkalpe, otrā jau cita. Ir dienas, kad katrs lidojums ir uz dažādām lidmašīnām ar dažādām ekipāžām, citreiz pilots galamērķos nomaina lidmašīnas. Pilotu un stjuaršu darba plānus sagatavo lidojumu plānošanas komanda. Mums visi kolēģi ir ļoti forši. Man pat patīk, ka visu laiku ir iespēja lidot ar dažādiem kolēģiem, jo tā var iepazīties ar plašāku kolēģu loku.
Stjuartes vienmēr izskatās lieliski. Vai ir kāds reglaments, kas diktē kā ir jāizskatās?
Jā, vispirms ir forma, kurai jābūt ideālā kārtībā.
Ir īpašs reglaments, kā jāsakārto mati, kā jāuzkrāsojas, kādā krāsa jābūt nagu lakai. Lai stjuartes apgūtu šīs prasmes, mācību procesā viena diena ir veltīta nodarbībām ar stilistu.
Mūsu izskatu kontrolē arī darbinieki, kuri novērtē, vai mūsu izskats atbilst kompānijas kritērijiem.
Redzu, ka esat augstpapēžu kurpēs. Vai nav pārāk grūti visu dienu uz kājām pavadīt augstpapēžu kurpēs?
Šodien esmu augstpapēžu kurpēs, bet „airBaltic” forma paredz arī zempapēžu apavus tieši lidojuma laikā, kad apkalpojam pasažierus. Slodze uz kājām lidojuma laikā tiešām ir liela, tāpēc cenšamies pielāgoties situācijai. Reizēm uz kājām nākas pavadīt turpat vai 12 stundas ar īsām pauzēm – tad apavu ērtumam ir milzīga loma.
Kas ir stjuartes galvenais uzdevums?
Maldīgs ir priekšstats, ka stjuartes vienīgais pienākums ir apkalpot pasažierus – atnest viņiem tēju vai maltīti. Mūsu galvenais uzdevums ir viss, kas ir saistīts ar pasažieru drošību.
Tieši drošībai mācību procesā tiek pievērsta vislielākā uzmanība, tāpēc mēs esam pietiekoši zinoši, lai spētu palīdzēt pasažieriem arī nestandarta situācijās. Protams, mums ir jānodrošina arī augstas klases serviss.
Kas visvairāk iepriecina?
Man vislielāko gandarījumu sagādā pasažieru „paldies”, izkāpjot no lidmašīnas. Neviens atzinības raksts šim „paldies” blakus nestāv! Es priecājos, ka ir izdevies kādam pasažierim šo lidojumu padarīt patīkamu. Protams, mēs vienmēr cenšamies, lai pasažieri justos labi, taču cilvēki ir dažādi. Reizēm nākas saņemt arī nepelnītus pārmetumus. Ja ar šādu pasažieri mierīgi parunā, tad izdodas nomierināt un viss atkal ir kārtībā. Es nesūdzos, ja darbs patīk, tad var pārvarēt dažādas grūtības. Nevar noliegt, ka reizēm pēc gariem lidojumiem piezogas nogurums, bet vienlaikus ir gandarījums par kārtīgi padarītu darbu.
Pēdējā laikā lidmašīnās redzu stjuartus vīriešus. Vai tas ir piemērots darbs puišiem?
Pavisam noteikti – man ir daudz jauku kolēģu, kuri strādā par stjuartiem. Darbs ir puišiem piemērots, jo nemaz nav tik viegls, kā no malas izskatās. Daudzās situācijās ir nepieciešams vīrieša spēks un izturība, lai palīdzētu pasažieriem, kam ir smagāks koferis jāievieto bagāžas nodalījumā. Situāciju var būt ļoti daudz.
Vai bieži nākas nakti pavadīt kādā citā valstī?
Šobrīd mazāk, bet, strādājot normālā režīmā, kas nav saistīts ar Covid-19, nakšņojam arī citās valstīs.
Kā ģimene vērtē jūsu darbu?
Ģimene to ir pieņēmusi, jo arī viņiem ir svarīgi, lai es varētu darīt to, kas man tiešām patīk. Protams, ir ļoti rūpīgi jāplāno laiks, lai tā pietiktu arī kopā būšanai ar ģimeni. Protams, ir jārēķinās, ka svētkus ne reizi vien nāksies pavadīt lidojumā, ne vienmēr Ziemassvētkus varēsim pavadīt kopā vai būt kopā Jaungada naktī. Taču arī lidojumiem svētkos ir sava romantika un savas īpašās sajūtas.
Kāds ir atalgojuma līmenis?
Alga var būtiski atšķirties, atkarībā no nolidotā laika, stāža, ieņemamā amata, tāpēc ir grūti nosaukt ciparus. Katrai amata kategorijai ir noteikta pamatalga, kam klāt nāk piemaksas par nolidoto laiku un citiem specifiskiem apstākļiem.
Līdz kādam vecumam var strādāt par stjuarti?
Vecums nav limitēts, ja vien ir pietiekami laba veselība. Man ir ļoti labs piemērs – kolēģei jau ir ap 50 gadu, bet viņai ir tāds šarms un viņa strādā fantastiski labi. Lai gan tas šarms jau nāk no cilvēka un, ja tu mīli savu darbu, tad tas ir redzams. Esmu novērojusi, ka „AirBaltic” stjuartes ir gados ļoti jaunas, taču citu pasaules kompāniju stjuaršu vidējais vecums ir stipri lielāks. Tas liecina, ka
par stjuarti var strādāt līdz pat pensijai, galvenais – lai ir laba veselība.
Ko jūs teiktu jauniešiem, kuri domā par karjeras izvēli. Vai būt stjuartei ir laba izvēle?
Tā ir ļoti laba izvēle – es nevienu dienu neesmu nožēlojusi savu izvēli. Ja man liktu izdarīt izvēli šodien, tad es darītu atkal tieši tāpat. Vairāki mani kolēģi ir ieguvuši citu izglītību, bet kaut kā tomēr nonākuši aviācijā un tieši šeit viņi jūtas laimīgi.