Intervija ar Danu Zīlīti,
Starptautiskā lidosta "Rīga" VIP pasažieru apkalpošanas aģenti
Kā kļuvāt par VIP pasažieru apkalpošanas aģenti? Šis jums lidostā bija pirmais darbs?
Apmēram gadu pēc augstskolas absolvēšanas strādāju pusslodzes darbus par sekretāri, mācīju arī bērniem franču valodu. Meklēju stabilu darbu stabilā uzņēmumā. Pamanīju informācijas servisa aģenta vakanci lidostā “Rīga” un pieteicos. Informācijas servisā nostrādāju trīs mēnešus, līdz ieraudzīju iekšējo vakanci uz VIP pasažieru apkalpošanas aģenta pozīciju. Tikai tad vispār uzzināju, ka šāds serviss lidostā “Rīga” ir. Par VIP pasažieru apkalpošanas aģenti strādāju nu jau devīto gadu.
Jūsu pamatpienākums ir nodrošināt VIP pasažieru apkalpošanu. Ko tas nozīmē, kas ir jādara?
Jāveic dokumentu pārbaude, pasu kontrole, noformēšana, nododamās bagāžas reģistrēšana. Pandēmijas laikā arī jāpārliecinās, kādas valstī, uz kuru klients lido, ir ieceļošanas prasības attiecībā uz Covid-19, piemēram, cik stundas iepriekš ir jābūt veiktam Covid-19 testam, kādām aplikācijām jābūt lejupielādētām telefonā. Pandēmijas laikā mūsu komanda ir nedaudz sarukusi, līdz ar to arī pienākumi ir nedaudz pamainījušies. Tagad mēs sniedzam arī pakalpojumus bārā, ar ko iepriekš nodarbojās bārmenis.
Noteiktu laiku pirms lidmašīnas pacelšanās vedam pasažieri un viņa bagāžu cauri muitas un drošības kontrolei, pēc tās ar speciālu VIP transportu nogādājam viņu līdz gaisa kuģim. Tāpat sagaidām VIP pasažieri pie gaisa kuģa, kad viņš atlido, un vedam uz VIP centru. Tajā klients var atpūsties, kamēr mēs noformējam dokumentus un autovadītājs atved bagāžu.
VIP klientu apkalpošanas aģentiem tiek prasītas B kategorijas autovadītāja tiesības. Jums pašai arī jāved klients, vai to tomēr dara šoferis?
To pamatā dara mūsu autovadītāji, bet, ja gadījumā kādi reisi pārklājas, dažkārt vedam arī mēs. Bet arī šis ir pandēmijas laika jauninājums.
Jums jānodrošina arī konferenču zāles pieejamība. Kas tajā jums jādara?
Vispirms man jāpārbauda vai viss ir kārtībā - vai darbojas nepieciešamais tehniskais aprīkojums. Atbilstoši plānotā pasākuma veidam sagatavoju telpas iekārtojumu (galdu un krēslu izvietojumu) un estētisko noformējumu (ziedu dekori, ūdens, informatīvie materiāli). Kad viss savests kārtībā, vedam klientu uz konferenču zāli. Savās maiņās esmu atbildīga par telpu estētisko noformējumu visās VIP klientu zālēs. Nodrošinu informatīvo materiālu izvietošanu un laikrakstu pieejamību. Rūpējamies, lai viss būtu skaisti. Jādomā par to, lai cilvēkiem šeit būtu ērti uzturēties, lai klienti justos gaidīti.
Tā kā nodrošiniet arī VIP centrā pieejamo preču, dzērienu tirdzniecību, jums jābūt arī sertifikātam darbam ar kases aparātu un maksājumu karšu termināliem?
VIP centra klientiem par papildus samaksu piedāvājam iegādāties alkoholiskos dzērienus lietošanai uz vietas (bāra pakalpojums). Tam mums ir nepieciešams sertifikāts darbam ar kases aparātu un POS terminālu, kuru ir iespējams nokārtot izejot apmācību, kuru organizē lidosta. Klientiem ir iespējams iegādāties arī nelielu Tax free preču sortimentu, bet to nodrošina Tax free veikala pārdevēji.
Kad ir valsts amatpersonu vizītes, jums tehniski jānodrošina Valsts Protokola prasību izpilde, delegāciju sagaidīšana un pavadīšana. Kā notiek gatavošanās tam, cik smalki jāzina etiķete un protokols?
Jā, ir jāzina viss protokols, kas arī iepriekš mums tiek atsūtīts. Gatavojamies gan mēs, gan Drošības departaments. Tāpat kā regulārajiem reisiem, arī šajos veicam vizītes dalībnieku un viņu bagāžas reģistrēšanu, izvedam caur drošības kontrolei. Atšķirībā no citiem VIP klientiem, augstās amatpersonas uz gaisa kuģi vedam eskortā.
Ja ir ļoti augstas amatpersonas vai valsts vizīte, tad nodrošinām sarkano paklāju, karogu izvietošanu un goda sardzi. Esam arī klāt amatpersonu pavadīšanas un sagaidīšanas laikā, braucam līdzi eskortā, sēžam blakus autovadītājam.
Vienmēr līdzi ir rācija, sazināmies, lai zinātu, kad drīkstam braukt, kad galvenā amatpersona ir iesēdusies automašīnā. Tad mums tiek dots signāls, kad drīkstam braukt uz vai no lidlauka, uz VIP centru.
Šie pasākumi ir ļoti interesanti, tajos joprojām darba procesā pilnveidojamies.
Cik lidostā “Rīga” kopumā ir VIP pasažieru apkalpošanas aģenti?
Šobrīd esam trīs.
Cik bieži ir VIP klienti, par kuriem jums jāparūpējas? Katru dienu un katrā reisā?
Pirms pandēmijas tie bija pat 20 reisi dienā, līdz ar to klientu bija daudz un diena bija ļoti noslogota. Taču šobrīd reisu lidostā ir salīdzinoši maz un tādēļ arī VIP centrā to ir proporcionāli mazāk.
Kā izskatās jūsu darba ikdiena, cikos un ar ko to sākat un beidzat?
Iepriekšējā dienā zvanām uz darbu un noskaidrojam, cikos mums jāierodas darbā, jo darba laiks atkarīgs no tā, uz kuriem reisiem un cik VIP klienti ir pieteikušies. Darbs var sākties pulksten 5 no rīta, var sākties 8. Strādājam 12 stundu maiņu, divas dienas strādājam pa 12 stundām, pēc kurām divas dienas ir brīvas.
Atnākot uz darbu, izstaigājam visas telpas, pārbaudām, vai viss ir gatavs, saliekam telpās uzkodas, pārliecināmies, vai viss ir kārtībā, un tad ejam sagaidīt klientus. Kad klients ierodas, paņemam visus nepieciešamos dokumentus, pārbaudām, reģistrējam, pavadām klientu uz telpu, kur piedāvājam tēju, kafiju. Sekojam lidojumu sarakstam, cikos ir izlidošana, cikos sākas iekāpšana, uz kuru stāvvietu jādodas, un tad noteiktā laikā pavadām klientu cauri drošības kontrolei. VIP centrā ir sava drošības kontrole, pēc kuras dodamies uz transporta līdzekli un tad uz gaisa kuģi.
Mums katrs klients ir ļoti svarīgs, īpašs, gaidīts, un tādam viņam arī ir jājūtas.
Kā notiek apmācība šim darbam?
Stājoties darbā, mums ir jāiziet ļoti daudz un dažādi kursi, apmācības. Lidostā ir savs Mācību centrs, kur sagatavo darbiniekus. Jaunais darbinieks sākotnēji nestrādā viens pats, bet pieredzējuša aģenta vadībā, kuram māceklis seko, brauc līdzi, cenšas apgūt dažādas darba nianses. Bet pamatā visas praktiskās iemaņas apgūst darba gaitā. Es personīgi kopā ar kolēģi praktizējos dažas maiņas, bet, tā kā viņai drīz pienāca ikgadējais atvaļinājums, ātri sāku strādāt patstāvīgi. To uztvēru arī kā komplimentu sev, kā vadības uzticēšanos, ka varu jau strādāt patstāvīgi.
Bet arī turpinot strādāt, ik pa laikam mācāmies kursos, kuros atsvaidzinām un papildinām mūsu zināšanas un iemaņas.
Kādām zināšanām jābūt jau pirms darba uzsākšanas?
Specifiskās prasmes iepriekš iemācīties nevar, bet noteikti jāzina svešvalodas. Jo vairāk valodas zini, jo labāk, bet obligāti jāprot krievu un angļu valoda.
Jūs protat arī franču valodu?
Jā, kādreiz to studēju. Franču valodas prasmi norādīju arī savā CV, stājoties darbā, un to man arī darba intervijā pārbaudīja. Pārāk bieži ne, bet ir bijusi iespēja to izmantot darbā.
Datorprasmēm jābūt vidēja lietotāja līmenī. Jāprot pārbaudīt lidostas sistēmā lidojumu sarakstus, lai varam redzēt, uz kuru stāvvietu mums jābrauc, cikos lidmašīna nosēžas. Bet lietot lidostas iekšējo sistēmu iemācās darba gaitā, tā nav jāapgūst kursos. Kursos iemācāmies strādāt arī ar reģistrācijas sistēmu.
Nav prasīta obligāta augstākā izglītība, bet jūs esat absolvējusi augstskolu. Tā ir priekšrocība un augstskolā izmantotās zināšanas noder šajā darbā?
Oficiāli tiek prasīta vismaz vidējā izglītība, bet, domāju, ka darba devējiem tomēr patīk, ja darbiniekiem ir augstākā izglītība. Gribētu domāt, ka augstākā izglītība un arī papildu svešvalodas prasmes bija mana priekšrocība, kas palīdzēja iegūt šo darbu. Esmu beigusi Latvijas kultūras akadēmiju apakšprogrammā “Starptautiskie kultūras sakari starp Latviju un Franciju”. Netieši kaut kas no studētā noder.
Kādām personības īpašībām jāpiemīt šajā darbā?
Noteikti nepieciešama augsta atbildība, precizitāte, diezgan liela stresa noturība, jo cilvēki, ar kuriem nākas komunicēt, ir ļoti dažādi. Ir jābūt punktuālam, precīzam, komunikablam, jāspēj strādāt komandā, kas ir ļoti svarīgs aspekts šajā darbā.
Kas ir jūsu komanda?
Cilvēki, ar kuriem strādāju kopā maiņā – vecākais VIP klientu apkalpošanas aģents, autovadītājs, arī citu struktūrvienību darbinieki, ar kuriem jāsazinās, tostarp, aviokompāniju pārstāvjiem. Ir jāspēj rīkoties neordinārās situācijās, elastīgi jāreaģē uz pārmaiņām. Daudz kas dienas laikā mainās, piemēram, nomainās vai kavējas lidmašīnas. Mums ir jāzvana citām struktūrvienībām un aviokompānijām, lai noskaidrotu, kas noticis, un jāinformē klienti par izmaiņām. Ir jābūt komunikablam, jāspēj ātri reaģēt, jo dažkārt viss var mainīties ļoti ātri. Protams, jābūt arī atsaucīgam un stresa noturīgam. Klientiem var gadīties grūta diena, kādam var nepatikt, ka tiek pieprasīts kāds dokuments, kurš, pēc viņa domām, nav jāuzrāda. Saglabājot mieru, jāpaskaidro, kāpēc tas vajadzīgs. Jāpaskaidro arī, kad un kāpēc tiek atcelti kādi reisi, kas, protams, nav patīkami, jo īpaši, ja klientam galamērķī paredzēta svarīga tikšanās. Lai arī šādos gadījumos cilvēki var paust savu neapmierinātību, man jāspēj saglabāt miers, jāspēj mierīgi paskaidrot radušos situāciju un arī iejusties klienta lomā. Šādos gadījumos ir jāatrod pareizā pieeja.
Kas jums patīk savā darbā?
Pirmkārt, man patīk tas, ka nav rutīna, ka katra diena ir pilnīgi citādāka, nav tikai standarta darbi.
Darbs nav vienmuļš, tāpēc tas neapnīk. Ir iespēja satikt un komunicēt ar daudziem un dažādiem cilvēkiem. Ļoti interesanti ir protokola reisi. Strādājot te jau deviņus gadus, joprojām izbaudu katru darba dienu.
Kādas no jūsu amata pozīcijas ir izaugsmes iespējas? Ir iespējas pakāpties augstāk pa karjeras kāpnēm, vai, ja gribas kaut ko citu, tad jāmaina joma?
Tieši VIP centrā nākamā pakāpe ir vecākais aģents. Bet, ja gribas vēl augstāku amatu, tad jāmaina joma. Es te joprojām jūtos ļoti labi, bet daudziem, arī man, piemīt vēlme augt, attīstīties, tāpēc arī es domāju par izaugsmes iespējām.
Esat apmierināta ar atalgojumu?
Uzskatu, ka atalgojumu politika lidostā ir ļoti laba un pārdomāta. Atalgojums, manuprāt, ir konkurētspējīgs, ir arī visas sociālās garantijas, dažādi pabalsti un prēmijas par labi padarītu darbu, kas ir ļoti stimulējošas. Kā jau likumdošanā noteikts, ir papildus apmaksātas svētku dienas, virsstundas, nakts stundas. Pēc pārbaudes laika tiek nodrošināta arī veselības apdrošināšana.
Jums ir arī formas tērpi. Tos arī lidosta nodrošina?
Jā, ir formas tērps gan darbam iekštelpās, gan virsdrēbes darbam ārā, gan arī apavi.
Ir arī noteiktas prasības izskatam?
Ir jābūt koptam un matiem vienmēr jābūt sakārtotiem.